Jak se rozhoduje o rozšíření do dalších zemí a škol
Na příkladu našeho nejnovějšího programu školního stravování v Mosambiku se dozvíte, jak vypadají některá rozhodnutí, která vedou k rozšíření Mary’s Meals do dalších oblastí
Tolik dětí na celém světě potřebuje každodenní stravu ve škole. Jak je tedy vůbec možné rozhodnout o tom, kterým směrem bude rozšiřování našich školních potravinových programů pokračovat? Pokusíme se nastínit alespoň některé body rozhodování, které je potřeba zvážit.
1. Proč zrovna Mosambik?
V prvé řadě musíme zhodnotit několik faktorů, včetně potřeby, partnerství a příležitostí. Potřeba – tedy do jaké míry děti v daném místě školní stravování potřebují – je však pro nás vždy na prvním místě.
Zkoumáme různé ukazatele hladu, potravinové nejistoty a přístupu k základnímu vzdělání. Zajímá nás pochopitelně i případné již fungující školní stravování v dané oblasti. Pak je potřeba zhodnotit, jestli dokážeme dostat naši pomoc k dětem v těchto lokalitách, což zahrnuje provozní otázky a také kontakty a propojení, které máme na místní a národní úrovni.
Na základě výše uvedených parametrů jsme vybrali Mosambik – zejména oblast okresu Mabalane – protože je zde velmi vysoká potřeba a minimum programů školního stravování. Zároveň tato země leží v části světa, kde má organizace Mary’s Meals velké zkušenosti, silné vztahy a vysokou kapacitu pro realizaci školního stravování, protože již pracujeme v Malawi, Zambii a Zimbabwe, tedy v zemích sousedících s Mosambikem.
Vzhledem k extrémnímu počasí a problémům souvisejícím s klimatem může být tento region náchylný ke katastrofické kombinaci sucha a záplav. Příkladem může být cyklon Freddie, který v roce 2023 způsobil v Mosambiku velké problémy. Kvůli nestálému klimatu jsou školy stále zranitelnější a ještě obtížněji dostupné. Jsme odhodláni pomoci těm nejzranitelnějším dětem, na které by se jinak mohlo zapomenout. Proto bylo po zvážení všech okolností rozhodnuto, že rozšíření do mosambického okresu Mabalane dává smysl.
2. Na které školy se zaměřit
Při startu nových programů školního stravování používáme sdružený přístup, což znamená, že do programu zahrneme všechny školy, které v dané oblasti tuto pomoc potřebují. Zabráníme tak migraci mezi jednotlivými školami a děti nepřecházejí ze škol, kde program stravování není, do těch, kde jídla podávána jsou.
U našeho rozšíření do Mosambiku použil náš místní partner naše nástroje pro hodnocení potřeb, aby od samého počátku zajistil efektivní výběr škol. Bohužel se ukázalo, že nedostatek potravin je v regionu velkým problémem a my jsme zjistili, že ve všech školách v oblasti existuje všeobecná potřeba každodenního stravování. Rozhodli jsme se proto zahrnout do nového programu maximum škol.
3. Jak si vybíráme partnery
Partnerství začíná různě. Někdy dojde ke vzájemného kontaktu, jindy nás osloví vhodná organizace sama. V jiných případech, když víme, že v dané lokalitě potřebujeme najít spolehlivého partnera, region prozkoumáme a z organizací působících v místě oslovíme tu nejvhodnější.
V posledním jmenovaném případě – který nastal i při rozšíření do Mosambiku – je na začátku nutné udělat spousta práce „od stolu“ a zjistit možné partnery v daném regionu. Během tohoto procesu zvažujeme: zda se již dříve školním stravováním zabývali; jestli jejich přístup odpovídá našim hodnotám; jaká místa by se pro naši práci jejich prostřednictvím otevřely; jestli působí v oblasti s vysokou potřebou.
Poté následuje proces důkladného prověřování. Ptáme se potenciálních partnerů na jejich další činnosti, bezpečnostní politiku a spoustu různých technických a právních aspektů. Velká část z těchto počátečních diskusí směřuje k tomu, abychom zjistili, jak se ztotožňují s našimi hodnotami, zejména pokud jde o nízkonákladový přístup.
Jakmile nového partnera najdeme a dojdeme ke shodě, že všichni chceme spolupracovat, začne spolupráce na přípravě programu, který bude v jeho podmínkách nejúčinnější. Partner poskytuje místní odborné znalosti; Mary’s Meals přináší desítky let zkušeností se školním stravováním.
Po navržení základního programu přichází partner s variantami a rozhoduje se na místní úrovni. Například v Mosambiku jsme společně navrhli, jak bude fungovat logistika pro školy. Poté přišli naši noví kolegové s plánem pro místní dodavatele a realizaci. O personálních potřebách rozhodujeme společně s partnerem, který poté provádí místní nábor.
V Mosambiku jsme prověřovali různé potenciální partnery a jsme rádi, že můžeme spolupracovat s malou organizací Mozambique School Lunch Initiative (MSLI, volně přeloženo „Mosambická iniciativa pro školní obědy“). Díky tomu, že lidé v MSLI znají složité geografické podmínky i politickou a kulturní dynamiku v regionu, pomáhají nám pracovat v náročných podmínkách, které by nám bez jejich pomoci práci znemožnily. Hodnoty našich organizací se silně shodují a MSLI má pro realizaci našeho programu velké schopnosti. Díky tomuto novému partnerství se krátce po zahájení programu podávají naše školní jídla již více než 5 000 dětí.
4. Proč je komunita životně důležitá
Zapojení komunity je pro úspěch školního stravování od samého počátku klíčové, proto jej zahrnujeme do procesu výběru škol (vedle úvah o potřebách), abychom zajistili, že spolu s angažovanými komunitami maximalizujeme potenciál pro úspěch programu.
Spoléháme se na místní vztahy a odborné znalosti našeho partnera, který od samého počátku účinně zapojuje členy komunity a upozorňuje na případné problémy, jakmile se objeví. Jedním z důvodů, proč jsme se rozhodli spolupracovat s MSLI, byl jejich velký důraz na zapojení komunit v rámci jejich dalších projektů a programů.
Jak vidíte, na cestě Mary’s Meals v Mosambiku se toho již hodně událo, přesto je to teprve začátek. Doufáme, že se nám zde časem podaří pomáhat více dětem a případně rozšířit působnost do dalších oblastí země, jak nám to finanční prostředky dovolí.
Vedoucí komunity v Kokwe nám řekl: „Tento program nemohl přijít v lepší dobu. Na polích nic není a s nadcházejícím obdobím nouze nevím, co by bylo dál.“ Obdobná zpětná vazba, kterou dostáváme od členů komunit, nám připomíná velkou radost, která pramení z naší práce, ale také velkou potřebu našich programů. V mnoha mosambických školách, kde je podáváno námi zajištěné jídlo, se nikdy dřív s programem školního stravování nesetkali.