Výsledky naší práce
Lindor Mackenson, supervizor školního stravování, Haiti
Naše programy mají za cíl přinést následující pozitivní změny v životě dětí a v jejich komunitách.
Krátkodobé změny:
- Zmírnění hladu
- Zvýšení počtu zápisu do škol
- Zlepšení docházky, soustředění a učení
- Zrychlení postupu mezi ročníky
Zlepšení tělesného a psychického zdraví
Dlouhodobé změny
- Povzbuzení komunit k podpoře vzdělávání
- Podpora drobných zemědělců
Uznání potřeby školního stravování ze strany vlády
Ústředním bodem vize Mary’s Meals je poskytování každodenního jídla dětem ve školách. Chceme svou práci vykonávat co nejlépe a nejefektivněji, a proto naše programy školního stravování průběžně vyhodnocujeme a posuzujeme.
Přínosy naší práce – dlouhodobá studie 2014 – 2021
V roce 2014 jsme se rozhodli zmapovat dopady školního stravovacího programu Mary’s Meals ve dvou našich největších programových zemích: Malawi a Zambii. Přes pět roků jsme prováděli kvazi-experimentální výzkum jak ve školách se stravovacím programem, tak v kontrolních školách, přičemž jako výchozí byly použity údaje před zavedením školních stravovacích programů.
Aby bylo zajištěno, že z programu Mary’s Meals budou mít prospěch všechny školy, byly kontrolní školy do programu Mary’s Meals zapojeny během jednoho až dvou let. Postupně byly z výzkumu vyřazeny a v průběhu pěti let byly přidány nové, náhradní kontrolní školy.
V rozmezí pětiletého výzkumu jsme uskutečnili v Malawi a Zambii celkem 15 258 průzkumů, 407 ohniskových skupin a 87 rozhovorů s dětmi, učiteli, domácími obyvateli a dobrovolníky, údaje se sbíraly každý rok. V roce 2017 jsme přidali třetí zemi – Liberii – z důvodu doplnění našich zjištění a rozšíření poznatků ze země s velice odlišnými podmínkami.
Školní stravovací program Mary’s Meals má významný vliv na zmírnění hladu, energii a životní pohodu dětí, zvyšuje počet přihlášených dětí do školy, zlepšuje školní docházku a pozitivně přispívá k lepším školním výsledkům dětí.
Tyto výsledky potvrzují, že jedno jídlo denně v místě vzdělání má skutečné a významné dopady na děti, které jsou zřetelné již během prvního roku a udržitelné během celého pětiletí. Naše práce je závislá na komunitě dobrovolníků, kteří ve školách připravují jídlo každý den. Komunity, s nimiž spolupracujeme, projevují vytrvalé odhodlání v práci pokračovat. Tato oddanost je velmi důležitá pro dlouhodobou udržitelnost školního stravovacího programu.
Celá podrobná studie dopadů naší práce, případně starší studie z roku 2016 je ke stažení zde.
V roce 2021 jsme pokračovali v záměru trvale monitorovat naše stravovací programy. Zaměřili jsme se na Malawi, Zambii, Keňu a Libérii, abychom zavedli konzistentní přístup k hodnocení s klíčovými ukazateli specifickými pro děti.
Programy školního stravování jsou všeobecně uznávány jako nákladově efektivní způsob řešení chudoby. Řeší okamžité potřeby hladovějících dětí a přispívají k dlouhodobému rozvoji jejich komunit. Pravidelně provádíme výzkum, abychom se ujistili o trvalých dopadech naší práce. Naše nejnovější zjištění si můžete prohlédnout zde.
Každý školní den poskytujeme jídlo ve školách 2 429 182 dětem.
Na celém světě však stále existuje 67 milionů dětí ve věku základní školní docházky, které kvůli hladu do školy nechodí. A jsou miliony dalších, které ji sice navštěvují, ale hlad je pro ně jednou z největších překážek v soustředění a učení.